12 oktober 2015

“Persuation & Contagion”

De spreker(s) van de avond
Mischa Coster

Maandag 12 oktober organiseert SMC0413 een avond over de invloed van online media en hoe organisaties hier op in kunnen spelen. We kennen allemaal de kracht van taal en inmiddels weten we het allemaal wel: communicatie is mensenwerk. Zowel offline als online. In de wereld waar we het voorheen hadden over massacommunicatie, is met de komst van social media "multi-1-op-1 communicatie" ontstaan. En waar interpersoonlijke communicatie is, speelt psychologie een rol. Zeker als er sprake is van tussenkomst van een medium (computer/platform/netwerk) - we spreken van gemedieerde communicatie - is het vakgebied van sociale- en mediapsychologie 'aan zet'.

Persuasion

Waar namelijk communicatie plaatsvindt, zijn er 'kansen' voor het inzetten van persuasion ofwel gedragsbeïnvloeding. Op een manier die authentiek, ethisch en eerlijk is, wel te verstaan. Want anders spreken we van manipulatie. Automatisch gedrag, besluitvormingsprocessen en heuristieken zijn het speelveld waar we ons nu begeven. Juist doordat we verbonden zijn, alles gemeten wordt, interesses en motivaties inzichtelijk worden, kunnen we persuasion effectief inzetten om mensen in onze richting te laten bewegen.

Social Media

Social Media bieden uitgebreide mogelijkheden om psychologische constructen zoals social proof, sympathie, loss  aversion en labelling in te zetten. De diverse social platformen hebben allen hun 'psychologische kenmerken' waar Mischa uitgebreid op in gaat. Je krijgt inzichten en praktische tips over hoe je in een online sociale omgeving gedrag van je doelgroep kunt sturen.

Je krijgt inzichten en praktische tips over hoe je in een online sociale omgeving gedrag van je doelgroep kunt sturen. Daarnaast vertelt Mischa ons aan welke voorwaarden jouw content moet voldoen om viraal te gaan.

Bio Mischa Coster

Mischa Coster MA MSc is mediapsycholoog: hij houdt zich bezig met hoe 'de mens' media consumeert en hoe media door organisaties effectief ingezet kunnen worden op basis van 'evidence-based' psychologische inzichten. Al ruim 15 jaar werkt hij samen met klanten en relaties aan vraagstukken op het raakvlak van online media, psychologie en techniek. "I change how people see things" is zijn lijfspreuk. Hij doet dit door evidence-based en theory-inspired psychologische strategieën in te zetten. Mischa wordt aanbevolen door dr. Robert Cialdini, dé internationale topexpert en wetenschapper op het gebied van gedragsbeïnvloeding.

Mischa is mede-oprichter van en Director of Consulting bij Grey Matters, een onderzoeks- en adviesbureau dat zich volledig heeft gespecialiseerd in de praktische toepassing van inzichten uit de sociale- en mediapsychologie. "Insight, Intervention, Inspiration" is wat Grey Matters kan bieden. Mischa is gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding met behulp van sociale technologie: Social Media Persuasion. Dit doet hij als adviseur voor zowel profit (T-Mobile, Rabobank, SNSREAAL, rockstart, Capgemini, Tribal, Mirabeau, Samsung, Linkedin, RTL, Rotterdam The Hague Airport ea), overheid (het CAK, bijna alle ministeries) als nonprofit (NIMA, NISB, GGD ea).

Daarnaast is hij mede-oprichter en bestuurslid van de Social Media Club Utrecht en co-founder van TEDxHogeschoolUtrecht en TEDxUtrecht. Ook is hij als expert member verbonden aan de Brand Boardroom. Mischa wordt regelmatig uitgenodigd als gastdocent bij de Haagse Hogeschool, Universiteit Maastricht, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit van Amsterdam, Beeckestein Business School en Nyenrode Business University. www.mischacoster.com

Locatie
Adres
't Koffiehuys
Marktstraat 17
5401 GE
Uden
Aanvang
19:30 Zaal open
20:00 Begin van de avond